Algemeen
De ISK (Internationale Schakelklas) is een opleiding voor nieuwkomers tussen de 12 en 18 jaar. Leerlingen die uit het buitenland komen en de Nederlandse taal nog niet voldoende beheersen, leren in een verblijfsduur die varieert van 1 tot 3 jaar zoveel dat ze naar het voortgezet onderwijs kunnen. Het basisprogramma in de instroomfase bestaat voornamelijk uit Nederlands, Engels, rekenen/wiskunde, sport, kunst en cultuur en digitale vaardigheden. In de middenfase worden vakken toegevoegd zoals Mens en Maatschappij en NaSk. In de uitstroomfase worden per individuele leerling zoveel mogelijk de vakken aangeboden die op de vervolgschool worden gegeven. Bij voorkeur gaat de leerling gefaseerd naar de vervolgschool.
De ISK biedt een rustig en uitdagend pedagogisch klimaat waarin de nieuwkomer gestimuleerd wordt om zich- met al zijn capaciteiten en talenten- optimaal te ontwikkelen tot een kansrijke en waardevolle deelnemer aan onze samenleving.
In het ISK-onderwijs staat de Nederlandse taal centraal, naast het leren van kennis en vaardigheden, maar zeker ook van waarden en gedrag.
Het ISK-onderwijs brengt leerlingen in aanraking met kernwaarden van de Nederlandse samenleving. Het bereidt leerlingen voor op een plaats in die samenleving. Een plaats die vrijheid biedt en verantwoordelijkheid vraagt.
De ISK valt onder het bestuur van OVO en is een afdeling van het Saenredam.
De ISK is sinds schooljaar 2020-2021 gevestigd in een aparte vleugel (met eigen in- en uitgang) van het Trias in Krommenie, Saendelverlaan 1A.
Missie
De ISK bereidt 12 tot 18-jarige nieuwkomers in een rustige en uitdagende omgeving voor, met taal en tools, op passend regulier vervolgonderwijs en een goede toekomst in de Nederlandse samenleving. Lees hier ons schoolplan 2024-2025.
Visie
De ISK legt voor iedere leerling de verbinding tussen eerdere scholing elders en het Nederlandse vervolgonderwijs. Daartoe kent het ISK-onderwijs:
- een uitdagende leeromgeving
- individuele doorstroomprofielen
- communicatieve, interactieve en coöperatieve werkvormen
- coherente programma’s op verschillende niveaus
Met elkaar omgaan
Bij de ISK Zaanstreek vinden we het belangrijk dat iedereen op een prettige manier met elkaar omgaat. Wij willen dat leerlingen het naar hun zin hebben, zich veilig voelen en vragen durven te stellen aan docenten, de conciërge of aan de directeur. Wij vinden echter ook, dat leerlingen moeten leren om op tijd op school en in de les te zijn, de schoolregels na te leven en dat de leerlingen rekening houden met hun klas – en schoolgenoten. Prettig met elkaar omgaan betekent op de ISK-Zaanstreek: samenwerken, goede afspraken maken en deze nakomen. We zijn een openbare school waar iedereen welkom is. Ongeacht afkomst en geloofsovertuiging. Er zijn in totaal 20 medewerkers voor 150 leerlingen. Lees hier ons anti-pestprotocol 2024-2025.
Ondersteuning
De eerstelijnsondersteuning: mentoren
De mentor is de spil in het primaire proces en biedt de basisondersteuning. De mentor monitort de leervorderingen en het welbevinden van de leerling. Dit is de eerstelijnsondersteuning. In de structurele overleggen tussen mentor, afdelingsleider en COB (coördinator ondersteuning en begeleiding) wordt gekeken of deze begeleiding voldoet. Hier wordt besproken of er tweedelijns- ondersteuning nodig is.
De tweedelijnsondersteuning: specialist op school (COB)
De specialist op school is de COB (coördinator ondersteuning en begeleiding) die de ondersteuning coördineert. Wanneer eerstelijnsondersteuning door de mentor niet voldoende is, wordt door COB en mentor een plan van aanpak gemaakt, wat daarna wordt geëvalueerd. De COB heeft samen met de mentor gesprekken met leerling en ouders. De COB heeft afstemmingsgesprekken met de leidinggevende en de externe hulpverlening voor handelingsadviezen voor de leerling op school.
De derdelijnsondersteuning: externe specialisten
Soms is er meer ondersteuning nodig dan op de ISK geboden kan worden. De COB adviseert samen met de afdelingsleider, externe hulpverlening. De leerling en ouders zorgen voor een verwijzing en melden zich aan bij externe hulpverlening, dat is de derdelijnsondersteuning.
Preventieve interventies en interventies in de basisondersteuning
Er zijn docenten met een specialisatie in taalproblemen niet gerelateerd aan NT2 zoals onder andere TOS en dyslexie.
Plaatsing ISK-leerlingen en inhoudelijke en organisatorisch vervolgstappen
Het schakelen naar het regulier onderwijs
Nazorg
Non-verbale intelligentie test
TOA
Gezondheid
Randvoorwaarden van het onderwijs
De ISK hanteert het medisch protocol van OVO-Zaanstad en handelt hiernaar als dit binnen de mogelijkheden van de school past. De ISK laat het personeel geen medische of verzorgende handelingen uitvoeren en verstrekt geen medicatie.
De ISK biedt geen onderwijs aan leerlingen die thuiszitten of langdurig ziek zijn. En niet aan leerlingen die in dagbehandeling zijn.